Πριν οδηγήσετε
Το αυτοκίνητο συμβολίζει την ελευθερία και την ανεξαρτησία της κίνησης. Η δυνατότητα να κινείσαι αυτόνομα σε όλα τα μήκη και τα πλάτη της γης είναι αυτονόητη για όλους. Αυτονόητος, ωστόσο, δεν είναι ο κίνδυνος που διατρέχουμε αν δεν υπάρχουν οι κατάλληλες προϋποθέσεις στην ασφάλεια του αυτοκινήτου. Στατιστικά είναι αποδεδειγμένο ότι οι περισσότεροι οδηγοί σήμερα δεν είναι σε θέση όχι μόνο να εντοπίσουν απλές βλάβες του αυτοκινήτου τους, αλλά ούτε να συντηρούν στοιχειωδώς το όχημα τους. Αυτό συμβαίνει περισσότερο γιατί αδιαφορούν ή βαριούνται και λιγότερο γιατί δεν διαθέτουν τις στοιχειώδεις τεχνικές γνώσεις, όπως για παράδειγμα που βρίσκεται το δοχείο του νερού των υαλοκαθαριστήρων! Σε πολλούς ακόμη και η αλλαγή ελαστικού προκαλεί πονοκέφαλο…!
Όμως η συντήρηση και οι απλές επισκευές του αυτοκινήτου είναι πολύ μεγάλης σημασίας, γιατί από αυτές εξαρτάται η καλή, οικονομική, πολύχρονη και αξιόπιστη λειτουργία του αυτοκινήτου και βέβαια η ασφαλής κυκλοφορία του. Μην υποτιμήσετε το γεγονός ότι έτσι πετυχαίνετε την καλύτερη δυνατή επικοινωνία μαζί του. Γι’ αυτό πρέπει ο οδηγός να ξέρει να ελέγχει και να συντηρεί τουλάχιστον ορισμένα εξαρτήματα, έστω κι αν για τη δουλειά αυτή θα αποταθεί στο συνεργείο του και κατά κανόνα στην αντιπροσωπία του αυτοκινήτου. Επειδή όμως το αυτοκίνητο που αγοράσατε, ή θα αγοράσετε, στοιχίζει αποταμιεύσεις ζωής, και η επισκευή στο συνεργείο, ένα μηνιάτικο, διαβάστε τα παρακάτω επιγραμματικά, για να ξεκινήσετε τις πρώτες… επαφές μαζί του!
Οι τακτικοί έλεγχοι που πρέπει να κάνουμε στο αυτοκίνητό μας και οπωσδήποτε πριν από ένα ταξίδι είναι οι παρακάτω:
1. Εξωτερικοί έλεγχοι και έλεγχος του εξοπλισμού
2. Έλεγχοι στο χώρο της μηχανής
3. Έλεγχοι στο χώρο οδήγησης
Ας δούμε την κάθε κατηγορία ελέγχων αναλυτικά:
- Ελέγχουμε περιμετρικά το όχημα μας, μήπως υπάρχει κάποιο εμπόδιο που να δημιουργεί πρόβλημα στην κίνηση του αυτοκινήτου μας, μπροστά η πίσω.
- Ελέγχουμε μήπως υπάρχουν διαρροές κάτω από το αυτοκίνητο, κύρια στο χώρο της μηχανής.
- Ελέγχουμε τα ελαστικά και την κατάσταση στην οποία βρίσκονται [πιθανές αμυχές, σκασίματα, στο πλάι κλπ] τον αέρα, και αν διαπιστώσουμε μεγάλη απώλεια πίεσης, (διαφορετικό πάτημα). επισκεπτόμαστε το πλησιέστερο πρατήριο η βουλκανιζατέρ για να συμπληρώσουμε αέρα, ώστε η πίεση να είναι η προβλεπόμενη.
- Ελέγχουμε τη ρεζέρβα αν είναι σε καλή κατάσταση και αν έχει την πίεση που προβλέπεται [3 – 4 p.s.i πάνω από το ότι ορίζει ο κατασκευαστής]
- Ελέγχουμε στο χώρο του πορτ μπαγκάζ, για τα απαιτούμενα που πρέπει υποχρεωτικά να έχουμε για να μη βρεθούμε στη δυσάρεστη θέση να … σπρώχνουμε… η να …τρέχουμε!
1. Φαρμακείο
2. Προειδοποιητικό τρίγωνο
3. Γρύλο και μπουλουνόκλιδο για κάθε περίπτωση αλλαγής ελαστικού
4. Αλυσίδες αν είναι χειμώνας και πάμε στα χιόνια
5. Φακό και πρόχειρα εργαλεία
6. Πυροσβεστήρα σε πρώτη ζήτηση κι ας αποδειχτεί αχρείαστος
- Ελέγχουμε το σύστημα φωτισμού και οπτικής σήμανσης, δηλαδή:
1. Αν ανάβουν όλα τα φώτα του αυτοκινήτου [θέσεως (μικρά) – διασταυρώσεως (μεσαία) – πορείας (μεγάλα)]
2. Αν λειτουργούν τα φλας
3. Αν λειτουργούν τα αλάρμ (Φώτα φωτεινού συναγερμού)
4. Αν λειτουργούν τα φώτα πέδης ( stop )
5. Αν λειτουργούν τα φώτα της όπισθεν
6. Αν λειτουργεί το σινιάλο
7. Καθαρίζουμε τα πλαστικά καλύμματα και τα κρύσταλλα των φωτιστικών σωμάτων και αντικαθιστούμε σπασμένα πλαστικά και καμένες λάμπες
- Ελέγχουμε τη λειτουργία του συστήματος ύαλο καθαρισμού [την κατάσταση των ελαστικών των καθαριστήρων κι αν χρειαστεί τους αντικαθιστούμε, καθώς και τη σωστή λειτουργία των εκτοξευτήρων, κι αν χρειάζεται τους ρυθμίζουμε έτσι ώστε να εκτοξεύουν νερό στο παρμπρίζ το δικό μας και… όχι του πίσω ερχόμενου αυτοκινήτου
- Ελέγχουμε τους αριθμούς κυκλοφορίας του αυτοκινήτου, ώστε να είναι καλά στερεωμένοι και καθαροί.
- Ελέγχουμε το σύστημα ψύξης και συγκεκριμένα τη στάθμη του ψυκτικού υγρού στο ψυγείο και στο δοχείο υπερχείλισης (διαστολής), κι αν χρειάζεται ψυκτικό υγρό, συμπληρώνουμε.
- Ελέγχουμε τον ιμάντα του ανεμιστήρα, που δεν πρέπει να’ ναι χαλαρός ή φθαρμένος [κύρια στα παλαιότερα αυτοκίνητα] και την ύπαρξη τυχόν διαρροών, κοντά στην αντλία νερού.
- Ελέγχουμε στο σύστημα λίπανσης, τη στάθμη του λαδιού του κινητήρα που πρέπει να’ ναι ανάμεσα στα δύο μαρκαρίσματα [max, min] του δείκτη λαδιού καθώς και την τυχόν ύπαρξη διαρροών.
- Ελέγχουμε τον συσσωρευτή [μπαταρία] αν η μπαταρία μας είναι ανοικτού τύπου, ελέγχουμε τη στάθμη των υγρών [πρέπει να είναι 1cm πάνω από τις πλάκες του μολύβδου [Pb] αν χρειάζεται συμπληρώνουμε. Σφίγγουμε καλά τους πόλους και αν χρειάζεται ξεβουλώνουμε τις οπές εξαερισμού στα πώματα, καθαρίζουμε τους πόλους από τα όποια άλατα και τους αλείφουμε με βαζελίνη.
- Ελέγχουμε (αλλά δεν συμπληρώνουμε) τα υγρά του υδραυλικού τιμονιού, του συμπλέκτη, των φρένων!
- Ελέγχουμε το σύστημα ύαλοκαθαρισμού και συμπληρώνουμε το δοχείο νερού με όσο νερό έχει ξοδευτεί.
- Έλεγχος Εγγράφων: Πριν ξεκινήσουμε με το όχημά μας, θα πρέπει να έχουμε μαζί μας και σε πρωτότυπη μορφή τα παρακάτω έγγραφα:
1. Άδεια κυκλοφορίας του οχήματος που θα οδηγήσουμε
2. Άδεια οδήγησης σε ισχύ κατάλληλη για την οδήγηση του οχήματος
3.0Ασφαλιστήριο συμβόλαιο σε ισχύ
4. Απόδειξη τελών κυκλοφορίας
5. Κάρτα καυσαερίων
6. Δελτίο τεχνικού ελέγχου από ΚΤΕΟ η ΙΚΤΕΟ
7. Εάν στο δίπλωμά σας γράφει τον κωδικό 01 που σημαίνει οδήγηση με γυαλιά , ένα δεύτερο ζευγάρι γυαλιά μαζί σας.
- Ρυθμίζουμε τη θέση οδήγησης και το προσκέφαλο.
- Ρυθμίζουμε τους καθρέπτες.
- Ελέγχουμε στο σύστημα διεύθυνσης, το τζόγο [ανοχή] του τιμονιού, που δεν πρέπει να ξεπερνά τις 15 μοίρες γωνία, ή μήκος τόξου στο τιμόνι δύο [2] δάκτυλα.
- Αν λειτουργούν, οι ενδεικτικές λυχνίες στο ταμπλό του αυτοκινήτου, και τα χειριστήρια αν έχουν τις συνήθεις νεκρές διαδρομές
- Αν λειτουργεί η ηχητική προειδοποίηση “κόρνα”
- Αν έχουμε βενζίνη [καύσιμα], η κάποιο πρόβλημα που εντοπίζεται από τα όργανα του ταμπλό.
- Αν τα ποδόπληκτρα έχουν την συνήθη αντίσταση. Το πεντάλ του συμπλέκτη πρέπει να κατεβαίνει μέχρι το τέρμα της διαδρομής του, και το πεντάλ του φρένου, να σταματάει περίπου στη μέση της διαδρομής του και να παραμένει σε αυτή την θέση σταθερό …! Προσοχή, ο έλεγχος για τα φρένα του αυτοκινήτου, γίνεται με τον κινητήρα σε λειτουργία, για να λειτουργεί η υποβοήθηση. Είναι βέβαια αυτονόητο ότι δεν μετακινούμε το όχημα μας αν το πεντάλ του φρένου κατεβαίνει μέχρι το τέλος της διαδρομής του η αν έχει μια “σπογγώδη” αίσθηση.
- Ρυθμίζουμε τη θέση οδήγησης και το προσκέφαλο.
- Ρυθμίζουμε τους καθρέπτες.
- Ελέγχουμε αν είναι όλες οι πόρτες κλειστές.
- Δένουμε την ζώνη ασφαλείας και υποχρεώνουμε και τους συν επιβαίνοντες να δέσουν τη δική τους.
- Βάζουμε μπροστά τον κινητήρα
- Πριν ξεκινήσουμε ελέγχουμε, και δεν ξεκινάμε, αν κάποια λυχνία (λαμπάκι) κόκκινου χρώματος είναι αναμμένη.
- Για να ξεκινήσουμε: Ελέγχουμε περιμετρικά – ειδοποιούμε – και ξανά ελέγχουμε με στροφή κεφαλής – και ξεκινάμε μόνο όταν ο δρόμος είναι ελεύθερος…!
Δέκα Συνηθισμένες Ερωτήσεις: Ξέρετε τις Απαντήσεις
- Ποιο είναι το ποιο βασικό εξάρτημα του αυτοκινήτου που ελέγχουμε πριν ξεκινήσουμε
- Πότε ανάβουμε τα φώτα διασταύρωσης και πότε τα φώτα πορείας
- Πώς ελέγχουμε από την θέση οδήγησης, αν είναι αναμμένα τα φώτα πορείας
- Τι κάνουμε όταν ανάψει το λαμπάκι της ένδειξης του λαδιού
- Τι κάνουμε όταν ανέβει η θερμοκρασία
- Τι κάνουμε όταν μας πιάσει λάστιχο
- Σε τι απόσταση τοποθετούμε το προειδοποιητικό τρίγωνο σε μια έκτακτη ανάγκη
- Ποια είναι τα όρια ταχύτητας, στην Ελλάδα
- Πως διαμορφώνονται τα όρια ταχύτητας στην Ελλάδα, αν σύρουμε ρυμουλκούμενο η ελαφρό ρυμουλκούμενο
- Τι είναι το ψυκτικό ύγρό